U studenom, sad već daleke 1997. godine, Dubrovčanin Krešimir Macan krenuo je u životnu avanturu zvanu – privatno poduzetništvo. U vrijeme kad je PR zapravo bio nepoznanica za hrvatske pojmove, osniva ‘Manjguru’, tvrtku za odnose s javnošću. Danas, 25 godina nakon, njegova ‘Manjgura’ je već velika cura, a Macan jedan od najpoznatijih komunikacijskih stručnjaka i političkih komentatora.
— Kad govorimo o poslovanju u Hrvatskoj, riječ je o doista dugom razdoblju. Trebalo je ‘izdurati’ ovih 25 godina i barem dvije velike gospodarske krize. Svatko tko je privatni poduzetnik zna da svaki mjesec nosi jedan strah. Koliko god godina prošlo, i dalje ostaje isto pitanje: ‘Hoćemo li ovaj mjesec imati za plaću?’. Uvijek je ta neka borba. Ako si savjestan ‘gospodar’, o tome uistinu misliš. Nije da ne spavaš, ali svaku kunu okreneš više puta prije nego nešto odlučiš. Naravno, nakon 25 godina je puno lakše. Ono na što sam iznimno ponosan je da plaće nikad nisu dovedene u pitanje kroz ovih četvrt stoljeća. Biti poduzetnik je i križ i blagoslov. Imate veliku slobodu, ali i odgovornost – naglasio je Macan.
Nadovezao se na temu plaća ističući kako su sigurno među najboljima u branši. Također, navodi kako su nagrade za zaposlenike uvijek bile natprosječne jer su takvi bili i rezultati kojima svi doprinose.
PR kao nepoznat pojam
Agenciju je pokrenuo s kolegom iz srednje škole i FER-a, Dubrovčaninom Zoranom Pucarićem. Upravo tada, krajem 90-ih godina, krenuo je val osnivanja PR agencija. U taj novi svijet odnosa s javnošću, ‘startao’ je kao inženjer elektrotehnike i kao netko tko je do tada djelovao u informatičkim časopisima.
— Krenuo sam iz informatičke branše, a ne iz politike, što je možda iznenađujuće. Uvijek sam radio nešto vezano za struku, ali očito je s godinama prevagnuo komunikacijski dio. Htio sam osnovati tvrtku jer sam shvatio da bih, ono što sam radio za dotadašnje poslodavce, mogao raditi sam za sebe, odnosno živjeti – od toga! U to vrijeme država je bila u tranziciji, izašla je neposredno iz rata. Postojali su ljudi koji su se bavili PR-om, no za širu je javnost zapravo bio nepoznat pojam. No, s vremenom je PR postao prepoznatljiv prije svega kroz razne glasnogovornike institucija i kompanija – rekao je Macan. Kasnije se njegov posao sve više ‘veže’ uz svijet politike. U Vladi Republike Hrvatske dobiva angažman 2003. godine, a prvu kampanju odradio je na lokalnim izborima dvije godine kasnije.
Ljudi mi prilaze i znaju reći da razumiju ono što govorim i da im to itekako ima smisla, što mi je možda i najveći kompliment. Očigledno im na jedan jednostavan način uspijem približiti političke dileme
— Od tada me dosta ljudi prepoznaje po izborima. Iako, od politike i izbora realno – ne živim, što će možda iznenaditi mnoge ljude. Kad se rade kampanje u Hrvatskoj, nema puno mogućnosti jer je Hrvatska malo tržište. I ne radi se o nekim velikim novcima. Zbog toga sam, uz izbore koji su mi ‘strast’ i ‘hobi’, morao raditi i puno drugih poslova, mimo politike, prije svega u kriznom komuniciranju – istaknuo je.
Kad spominje političke kampanje na kojima je radio, reći će kako ga je ‘obilježila’ kampanja Željka Keruma za gradonačelnika Splita. Za njega je nezaboravno iskustvo rad na prijevremenim parlamentarnim izborima u Makedoniji, kao i na posljednjoj kampanji za gradonačelnika Rijeke prošle godine. ‘To mi je bio poseban gust’, rekao je.
Poseban brend
Kazat će i kako su političke kampanje u Hrvatskoj tijekom prijašnjih godina bile zanimljivije. Više se u ulagalo u kampanje.
— U posljednje su vrijeme kampanje na nacionalnoj razini među manje maštovitima. Na lokalnoj razini bude svega i svačega te ima dobrih primjera. U svakom slučaju, kampanje su se skoro kompletno digitalizirale – rekao je. Od samog rada na izborima, posebno ga veseli – komentiranje izbora i politike.
— Tu sam, mogu reći, napravio poseban brend. Ljudi mi prilaze i znaju reći da razumiju ono što govorim i da im to itekako ima smisla, što mi je možda i najveći kompliment. Očigledno im na jedan jednostavan način uspijem približiti političke dileme – naglasio je. Inače, Macan se istaknuo i kao stručnjak za krizno komuniciranje.
1997. godine osnovana je Manjgura
— ’Ako imaš krizu, zovi Macana’. To mi je postao zaštitni znak – rekao je kroz smijeh. Tijekom svih ovih godina djelovanja, unaprjeđivao je odnose s javnošću za brojne, velike brendove kao što su ‘Vindija’, ‘Kraš’ i ‘DM’, ali i postao poznat po radu sa stranim investitorima u Hrvatskoj.
— Radio sam golf na Srđu, s čime je većina u Gradu sigurno upoznata. Predstavili smo projekt u petak, 13. studenog 2009. godine. Bila je to izazovna prezentacija, a na koju je došao i Greg Norman, jedan od najpoznatijih golfera na svijetu. To je prošlo dobro, što se tiče našeg posla i predstavljanja, a projekt je tu gdje jest. Inače, jedna od najčešćih stvari koje radimo jest pomaganje investitorima koji bi ‘zapeli’ s investicijom u Hrvatskoj.
Digitalna revolucija
U tim njegovim počecima, PR-ovac je, kako kaže, trebao ‘samo’ stvoriti dobru priču. Prisjeća se kako su prije mediji bili ‘utvrde’ u koju su trebali ‘poslati strelicu’, odnosno priču i ‘probiti se’.
— To je bilo i ostalo važno. No, danas se te priče mogu ispričati na puno načina. Prije pet godina bih vam rekao da PR nikako ne uključuje oglašavanje. Ali danas, ako želite stvoriti doseg na digitalnim kanalima, morate oglašavati tu priču. Prije smo se bavili samo tekstom i pričanjem priča, a sada je digitalna revolucija sve promijenila. Promijenila je svijet u kojem živimo. Nepovratno. Primjerice, nemate više Dnevnika u 19.30 sati koji svi gledaju. Svatko konzumira medije na svoj način. Želeći pratiti trendove, počeli smo se baviti sa svime – od oglašavanja do kreiranja vizualnih sadržaja. Digitalna revolucija je donijela i dvosmjernu komunikaciju. Nema više reklame koja je jednosmjerna, na svaku potencijalni kupci danas mogu odgovoriti i izreći svoje mišljenje. Imaju veliku moć koju možda ne koriste dovoljno – rekao je.
Zbog toga postavlja pitanje može li sa svojim zaposlenicima, kao jedna mala agencija, odgovoriti na sve izazove i zahtjeve koje klijenti pred njih danas stavljaju. Sada svjedočimo, kako kaže, drugom valu digitalizacije u kojem se naglasak stavlja na integraciju svih usluga.
— Klijenti očekuju da im se radi PR, oglašavanje, dizajn, digitalni kanali, organiziraju eventi… Očekuju od vas da im ponudite cjeloviti paket. Zbog toga se i sve više agencija udružuje. Potrebno je vidjeti kako ćemo na ovaj novi val odgovoriti. Dakle, ili ćemo otići u neku specijalnost, ili ćemo se proširiti ili s nekim integrirati… To je prvi veliki izazov nakon 25 godina. Kuda dalje, u kojem ćemo smjeru ići? No i dosad smo na izazove uspješno odgovarali pa vjerujem da ćemo i ovaj put. Puno se toga promijenilo, što je normalno. Ne možete očekivati da sve ostane isto. Kao i u svemu u životu, događaju se neke ‘sinusoide’, trendovi se kroz vrijeme ponavljaju, idete gore pa opet dolje i tako u krug. Kad gledam unatrag, riječ je o četvrt stoljeća kvalitete i jednog vrhunskog ‘rollercoastera’. Možda je i vrijeme da se napiše i knjiga o tome (smijeh)!
BIJESPRVI
Prvi YouTuber
Bio je, kako kaže, među prvim osobama koji su prepoznali mogućnosti Facebooka i ostalih društvenih mreža.
— Sada kada je prošao prvi val digitalne revolucije, dolaze nove platforme, novi izazovi, nova generacija, nova publika. Prije sam, u naponu snage sve pratio, a s godinama se to usporava (smijeh). Sada više prelazim u mentorsku poziciju, a zapošljavamo mlađe osobe koji to sve prate – rekao je Macan kojeg možemo nazvati i jednim od prvih ‘YouTubera’. Godine 2006. napravio je kanal na YouTubeu naziva ‘Bijesprvi’ koji je satirizirao političku scenu. Kanal se u to vrijeme smatrao revolucionarnim, a brojke pregleda i danas su impresivne.
— Video ‘Kiro prosviro’ je bio pravi svjetski hit, što smo tek naknadno shvatili kad su nas zvali iz YouTubea. U to vrijeme smo bili ispred svjetskih trendova, a YouTube je bio tek startup. ‘Bijesprvi’ je za mene bio veliko veselje. To je bila čista igra, satira u čemu sam uživao – istaknuo je.
Foto Privatna arhiva