Cijene na Jadranu, osobito u turističkim epicentrima poput Dubrovnika, ponovno su u fokusu međunarodnih i domaćih medija. Ovog ljeta, sve više stranih vodiča, blogera i turista progovara o cjenovnoj realnosti Hrvatske. Od kikare kave na Stradunu, preko smještaja, pa sve do svakodnevnih namirnica, Dubrovnik, kao i često dosad, našao se u središtu pozornosti.
Opravdava li cijena kvalitetu?
Iako je Dubrovnik već desetljećima svjetska destinacija, nije neobično da cijene odražavaju takav status, no pitanje koje se sve češće postavlja je gdje prestaje opravdana ekskluziva, a počinje pretjerivanje? Jer, dok platežno moćniji gosti bez problema izdvajaju stotine eura za luksuzne večere ili privatne ture, situacija postaje upitna kada visoka cijena nije popraćena odgovarajućom kvalitetom. Jedan takav slučaj izazvao je pravu buru reakcija u recenzijama jednog beach cluba na području Lapada koji je posljednjih godina stekao simpatije mlađe publike, ali je i po svemu sudeći ove sezone postao meta brojnih negativnih komentara. Na udaru kritika našla se usluga iznajmljivanja dnevne ležaljke čija cijena doseže vrtoglavih 120 eura – što mnogi uspoređuju s noćenjem u solidnom smještaju. Ponuda, kako je istaknuto na internetu, uključuje ‘ležaljku, madrac, suncobran i svježi ručnik’, uz četiri kategorije cijena od 60 do 120 eura. No, unatoč deklarira noj ponudi, brojni gosti ističu da ono što su dobili ne opravdava uloženi iznos. A kad su u pitanju gradovi poput Dubrovnika, gdje reputacija igra važnu ulogu u dugoročnom uspjehu, pitanje ravnoteže između cijene i kvalitete je za mnoge ugostitelje ključno. Odlučili smo detaljnije istražiti o čemu je riječ te provjeriti ponudu i iskustva dostupna na internetskim platformama. Recenzije su pritom bile podijeljene. Dok su neki posjetitelji iskazali zadovoljstvo uslugom te klubu dali ocjene u rasponu od tri do pet zvjezdica, negativni komentari, osobito novijeg datuma, nisu bili rijetkost. Većina kritika odnosila se upravo na opciju najma ležaljki po cijeni od 120 eura, što je izazvalo najviše nezadovoljstva.
Preglasna glazba, loš tretman i nikakve pogodnosti uključene u cijenu?
Među prvim recenzijama na koje smo naišli izdvajale su se primjedbe na glazbeni repertoar koji je, prema pojedinim posjetiteljima, bio neprimjeren za ambijent beach cluba. Ipak, s obzirom na subjektivnost glazbenih preferencija, odlučili smo ne pridavati pretjeranu važnost toj vrsti komentara, osobito jer se jednoj takvoj situaciji nerijetko pripisivala najniža moguća ocjena – što se može smatrati pretjeranim. S druge strane, veći broj korisnika istaknuo je nezadovoljstvo načinom naplate i općom organizacijom usluga u odnosu na ono što se za tu cijenu zapravo nudi.
— Kupili smo dva cjelodnevna ležaja. Prvo, morate unaprijed pogoditi koliko ćete potrošiti tijekom dana i to nado platiti. Ukoliko to ne potrošite, povrat viška novca čeka se danima – istaknula je jedna posjetiteljica, požalivši se na organizaciju. Iako su sustavi narukvica i unaprijed plaćenih bonova uobičajena praksa u brojnim svjetskim beach clubovima, postavlja se pitanje njihove opravdanosti i funkcionalnosti u kontekstu jednodnevnih posjeta. Naime, kada gost dolazi isključivo na jedan dan i koristi dnevnu opciju iz ponude, takav model može iza zvati dvojbe oko isplativosti i praktičnosti. Još jedan od komentara osvrnuo se na organizaciju, uz primjedbu da se za traženu cijenu ipak očekivala viša razina usluge i bolje iskustvo.
— Osoblje je bespotrebno otežavalo dogovor oko ležaljki, ne dopuštajući nam ni da sjednemo dok ne platimo. Umjesto da jednostavno platimo na recepciji, morali smo online rezervirati – dugo trajan i iritantan proces, pogotovo dok stojite na vrućini i samo želite započeti dan odmora. Kad smo konačno uspjeli platiti, opet smo čekali da pripreme ležaljke iako je plaža bila potpuno prazna. No najgore je tek uslijedilo: da biste kupili hranu ili piće, morate unaprijed nadoplatiti narukvicu. Nema mogućnosti plaćanja po potrošnji. Očekuju da unaprijed uplatite veći iznos (npr. 200 €), a ako ga ne potrošite, morate slati mail i čekati do četiri dana za povrat. Dok smo mi bili tamo, jedan je gospodin došao opet tražeći povrat novca – još jedan dokaz koliko je sustav nepošten. Cijela stvar ostavlja dojam prijevare. Iako se reklamiraju kao ekskluzivni beach club, iskustvo je bilo sve samo ne to. Jelovnik je bio isprintan na običnom papiru i umetnut u plastičnu košuljicu – sve djeluje jeftino i neorganizirano, bez traga profinjenosti. Mjesto je, naravno, vizualno predivno, ali dojam je potpuno uništen lošom organizacijom, nespretnim i nepraktičnim sustavom plaćanja te potpunim nedostatkom brige za goste. Neću se vraćati i nikome ne bih preporučila ako traži doista premium iskustvo u Dubrovniku – ovo je posebno nagla sila jedna od nezadovoljnih posjetiteljica u recenziji objavljenoj prije nekoliko mjeseci. Pri tome je priložila i fotografiju službenog cjenika. Upravo na njega osvrnulo se još nekoliko komentatora, uz zajedničku poruku da visoka cijena ne odgovara kvaliteti usluge koju ovaj luksuzni klub zapravo pruža.
Je li ovo realna cijena luksuza?
Za usporedbu, u drugim dijelovima Dubrovnika, ležaljke uz more mogu se iznajmiti po cijenama koje se kreću od 20 do 50 eura dnevno, nerijetko uz dodatke poput suncobrana ili pića uključenih u cijenu. U nekim hotelima višeg ranga, cjelodnevni pristup bazenu s ležaljkom i ručni kom naplaćuje se oko 70 eura – i to često uz personaliziranu uslugu. Na globalnoj razini, slični beach clubovi u destinacijama poput Ibize, Mykonosa ili juga Francuske znaju imati ekskluzivne cijene, no u tim slučajevima visoka cijena redovito podrazumijeva i cjelodnevni sadržaj. Od poznatih DJ-a, gastronomske ponude na razini ‘fine dininga’, do vrhunske usluge i raznolikog programa. Upravo tu dolazimo do srži problema. Nije riječ samo o brojci, već o vrijednosti koja je uključena u cijenu, a koja se s godinama, kako bi se mnogi mogli složiti, u Dubrovniku izgubila.